Voorwoord


vwo 5 wiskunde C


Hier vindt u de complete leerstof voor het vak wiskunde C van het vwo voor leerjaar 5.

In de bovenbouw maak je gebruik van een grafische rekenmachine. Als je een nieuwe optie van je grafische rekenmachine kunt gebruiken, is dit gemarkeerd door nevenstaand mannetje. Aangezien er verschillende merken en modellen grafische rekenmachines zijn, vind je in dit materiaal geen "knoppencursus". Op de website van de Wageningse Methode staan verwijzingen naar bronnen met informatie over het gebruik en de belangrijkste opties van de grafische rekenmachine.
Maar je mag natuurlijk ook je docent om hulp vragen.

In dit materiaal worden iconen gebruikt. Deze iconen geven de structuur van een paragraaf aan.
Hierdoor zie je direct waar bijvoorbeeld een stuk theorie wordt behandeld of waar een historische wetenswaardigheid de revue passeert.
Als een icoon bij een opgave staat, dan vertelt deze iets over deze opgave, bijvoorbeeld dat de opgave belangrijk is, lastig is of dat er een werkblad bij de opgave hoort.
Een overzicht van de gebruikte iconen vind je hieronder.

Met dank aan . . .

Voor het schrijven van dit materiaal is gebruikt gemaakt van hoofdstukken uit eerdere versies van de Wageningse Methode en het lesmateriaal dat door schrijvers van de Wageningse Methode voor de commissie Toekomst Wiskunde Onderwijs (cTWO) is ontwikkeld. Onze dank gaat uit naar Simon Biesheuvel, Carel van de Giessen, Sieb Kemme, Peter Kop, Bert Nijdam, Piet Versnel en Peter van Wijk voor hun inbreng - al dan niet als pilot docent - bij het ontwikkelen van het lesmateriaal voor het vwo.

Tot slot . . .

Tijdens het ontwikkelen van dit materiaal is op 8 december 2013 geheel onverwacht onze zeer gewaardeerde vriend Leon van den Broek overleden. Leon zette zich op ongekende wijze in voor motiverend en activerend wiskundeonderwijs. Hij was wars van het aanleren van onbegrepen routines. Leon wilde dat leerlingen de schoonheid van wiskunde gingen zien en beleven - wiskunde als een onuitputtelijke bron van interessante onderwerpen en prachtige problemen. Actief met wiskunde bezig zijn - zelf ontdekken en inzichtelijk leren - stond daarbij voor Leon centraal. Het was zijn overtuiging dat wiskunde op die manier een goed te begrijpen vak wordt en dat het leerproces dat de leerlingen doormaken hen blijvend vormt.

Het wegvallen van Leon betekent een zeer groot gemis voor de Wageningse Methode: hij was de geestelijk vader en drijvende kracht. We zijn Leon zeer dankbaar voor zijn uitzonderlijke inzet voor de Wageningse Methode en het wiskundeonderwijs. We zullen zijn creativiteit, gedrevenheid, idealisme en inspiratie enorm missen.

De auteurs van de Wageningse Methode
 


Overzicht iconen . . .

Theorie
Hier wordt iets benadrukt, samengevat of nader toegelicht. Lees de theorie goed door en stel vragen als je iets niet begrijpt. Theorie die je moet kennen, staat in rode letters.
Belangrijke woorden zijn vetgedrukt.

Voorbeeld
In een voorbeeld zie je hoe de theorie gebruikt wordt om een vraag op te lossen. Zorg dat je het voorbeeld kunt volgen en stel vragen als je het voorbeeld niet begrijpt.

Opmerking
Let op, er wordt iets opmerkelijks behandeld of je wordt ergens op geattendeerd. Een opmerking bestudeer je aandachtig, maar hoef je niet te leren.

Historie
Hier vind je historische feiten en wetenswaardigheden.

Werkblad
Bij deze opgaven hoort een werkblad. Je krijgt het werkblad door op het icoon te klikken. Het werkblad kun je dan afdrukken.

Computer
Bij deze opgaven of uitleg maak je gebruik van de computer.

Echt, moet kunnen
Deze opgaven zijn standaardopgaven die je zonder veel moeite op moet kunnen lossen.
Deze zijn dus belangrijk om goed te begrijpen.

Puzzelen
Bij deze opgaven moet je even puzzelen. Geef niet te snel op.

Pittig
Deze opgaven zijn wat moeilijker.

Hint
Er wordt een hint gegeven die je kan helpen bij het oplossen van de opgave. Je krijgt de hint te zien door erop te klikken.

Facultatief
Deze opgaven/paragraaf kun je overslaan zonder de draad kwijt te raken.

Niet voor C
Deze opgaven mag je overslaan als je wiskunde C hebt gekozen.